
Tareq Haddad​ ​2:33 PM 
Hi both, 

Following a conversation with Alfred regarding the story, sending you both an 

explainer note with some of the documents to look into as they contain some 

pretty bombshell revelations. In essence: The UN chemical weapons watchdog 

(the OPCW) doctored reports to say that Syria was responsible for the Douma 

chemical weapons attack. When I covered this (and the Khan Sheikhoun 

attack) at the time for IBTimes, that was my strong suspicion because there 

were a lot of discrepancies, but it could not be said explicitly because there was 

insufficient evidence aside from facts not quite adding up. 

I had mostly forgotten about it, but while I was looking into the Turkey white 

phosphorus story a few weeks ago, I came across this blog post that 

documented the transcript of a conversation with a Guardian Middle East 

correspondent on the BBC World Service. On the show, he said that an OPCW 

whistleblower he had spoken to said when his fact-finding team went, they 

didn't find evidence that chlorine was present any more so than in normal 

conditions - i.e. it was not used. 

https://timhayward.wordpress.com/2019/10/27/major-revelation-from-opcw-whi

stleblower-jonathan-steele-speaking-to-the-bbc/ 

I didn't raise it at the time because I didn't feel the evidence was strong enough, 

but afterwards, Wikileaks put out a call for leakers to come forward because 

there were reportedly many people at the OPCW who were not happy with 

what has been going on. On Saturday, Wikileaks published the first link below 

with (and the next 3 links are internal documents that come from the 

organisation): 

https://wikileaks.org/opcw-douma/ 

https://wikileaks.org/opcw-douma/document/OPCW-Analytical-Points-final/ 

https://wikileaks.org/opcw-douma/document/OPCW-Statement-final/ 

https://wikileaks.org/opcw-douma/document/20190227-Engineering-assessmen

t-of-two-cylinders-observed-at-the-Douma-incident/ 

The Mail on Sunday published a piece saying the same thing this Sunday and 

also includes evidence and conversations with people involved: 

https://app.slack.com/team/UNMS6806M
https://newsweek.slack.com/archives/GQY1BTVJ4/p1574692396015700
https://slack-redir.net/link?url=https%3A%2F%2Ftimhayward.wordpress.com%2F2019%2F10%2F27%2Fmajor-revelation-from-opcw-whistleblower-jonathan-steele-speaking-to-the-bbc%2F
https://slack-redir.net/link?url=https%3A%2F%2Ftimhayward.wordpress.com%2F2019%2F10%2F27%2Fmajor-revelation-from-opcw-whistleblower-jonathan-steele-speaking-to-the-bbc%2F
https://slack-redir.net/link?url=https%3A%2F%2Fwikileaks.org%2Fopcw-douma%2F
https://slack-redir.net/link?url=https%3A%2F%2Fwikileaks.org%2Fopcw-douma%2Fdocument%2FOPCW-Analytical-Points-final%2F
https://slack-redir.net/link?url=https%3A%2F%2Fwikileaks.org%2Fopcw-douma%2Fdocument%2FOPCW-Statement-final%2F
https://slack-redir.net/link?url=https%3A%2F%2Fwikileaks.org%2Fopcw-douma%2Fdocument%2F20190227-Engineering-assessment-of-two-cylinders-observed-at-the-Douma-incident%2F
https://slack-redir.net/link?url=https%3A%2F%2Fwikileaks.org%2Fopcw-douma%2Fdocument%2F20190227-Engineering-assessment-of-two-cylinders-observed-at-the-Douma-incident%2F


https://www.dailymail.co.uk/news/article-7718627/Sexed-dossier-furore-alleged

-poison-gas-attack-Assad.html 

There is also plenty of other information that corroborates what's being said 

here, but I don't want to send an overload of stuff. Please let me know your 

thoughts as soon as possible as I think this is a hugely important piece with a 

lot of implications. 
Tuesday, November 26th 

 

 
Tareq Haddad​ ​11:51 AM 
Hey Dimi - do you think you could let me know on this soon as I'd like to start 

working on this today if possible? (although I'm off I think it's important so I 

want to work on it) 

One thing worth pointing out is that at the end of the Mail on Sunday piece, 

there is a leaked email from the whistleblower in the copy. It is worth reading in 

full if you haven't seen it already as it is very strong and is extremely strong 

evidence for the things that are being alleged. It is very possible that it came 

from the same whistleblower that the Guardian journalist spoke to because 

Hitchens tweeted about that revelation at the time and it would not surprise me 

if he took it further. 

Re our chat about some slight concerns, I'm aware that Hitchens has been an 

opinion columnist for a while but he was also a respected reporter for a long 

time (about 20 years I think) and worked as a Washington and Moscow 

correspondent in addition to being a deputy news editor. Also, despite the 

obvious problems with the Mail Online, the Daily Mail and Mail on Sunday still 

have high standards of journalism (particularly the latter) and it would not 

publish something like this lightly. Reading through the actual reporting again, it 

is clearly solid and validated by the available facts. 

Hope this helps. Let me know please. 

 

 

https://slack-redir.net/link?url=https%3A%2F%2Fwww.dailymail.co.uk%2Fnews%2Farticle-7718627%2FSexed-dossier-furore-alleged-poison-gas-attack-Assad.html
https://slack-redir.net/link?url=https%3A%2F%2Fwww.dailymail.co.uk%2Fnews%2Farticle-7718627%2FSexed-dossier-furore-alleged-poison-gas-attack-Assad.html
https://app.slack.com/team/UNMS6806M
https://newsweek.slack.com/archives/GQY1BTVJ4/p1574769117024700


 
DimiReider​ ​1:21 PM 
hey - sorry, didn’t realize you planned to work on your day off. Here are my 

thoughts: 

1.  Bellingcat just published a thorough refutation here: 

https://www.bellingcat.com/news/2019/11/25/emails-and-reading-comprehensio

n-opcw-douma-coverage-misses-crucial-facts/​. Most crucial for our purposes is 

that the email appears to concern a very early version of the report, not the one 

that was released:  ​"A comparison of the points raised in the letter against the 

final Douma report makes it amply clear that the OPCW not only addressed 

these points, but even changed the conclusion of an earlier report to reflect the 

concerns of said employee." 

2. Even Hitchens opens his piece with “IF SUBSTANTIATED”. Which suggests 

even he had hunch that it isn’t. And also explains why it's an opinion piece, not 

a news report. 

3. Hitchens's past career on other beats is no warranty of his expertise / 

judgement on this new beat, if it even amounts to a beat in his case. 

4. Indeed, some of the more experienced Syria hands have since dismissed 

the leak and/or Hitchens: 

https://twitter.com/ClarkeMicah/status/1198967498021974016 

Finally - and I think the above is enough to pass it up, so this is more of a side 

note - I'm also not sure how is it an urgent story. Leak has been out since 

weekend. It's certainly no scoop. Yet despite the days that passed, not a single 

respected media outlet - many of whom boast far greater regional expertise, 

resources on the ground and in newsroom than Newsweek does — have taken 

this leak remotely seriously. Which already yesterday made me wonder how we 

could and why we should. It's not ideal, of course: we should always strive for 

original reporting, not wait for others to scoop us. But when something a) 

sharply deviates from the narrative of facts accepted by most recognized 

experts b) is  widely available anyway c) is something other, better resourced 

media will have had a stab at --  it does us no harm to see what our colleagues 

https://app.slack.com/team/U86S4K9FZ
https://newsweek.slack.com/archives/GQY1BTVJ4/p1574774466028600
https://slack-redir.net/link?url=https%3A%2F%2Fwww.bellingcat.com%2Fnews%2F2019%2F11%2F25%2Femails-and-reading-comprehension-opcw-douma-coverage-misses-crucial-facts%2F
https://slack-redir.net/link?url=https%3A%2F%2Fwww.bellingcat.com%2Fnews%2F2019%2F11%2F25%2Femails-and-reading-comprehension-opcw-douma-coverage-misses-crucial-facts%2F
https://slack-redir.net/link?url=https%3A%2F%2Fwww.bellingcat.com%2Fnews%2F2019%2F11%2F25%2Femails-and-reading-comprehension-opcw-douma-coverage-misses-crucial-facts%2F
https://slack-redir.net/link?url=https%3A%2F%2Ftwitter.com%2FClarkeMicah%2Fstatus%2F1198967498021974016
https://slack-redir.net/link?url=https%3A%2F%2Ftwitter.com%2FClarkeMicah%2Fstatus%2F1198967498021974016


elsewhere decided to do. (It's not just about Syria - this was part of my 

reluctance to put take up this weird story going around since yesterday about 

Ilhan Omar being a Qatari spy. Not a single serious US site picked it up, which 

confirms my hunch it's BS. )​ (edited)  

1:23 PM 

In short, good on you spotting and insisting on what may well have seemed like 

a major story, and i'm sorry to pour cold water all over it. but on this occasion, I 

say we pass. 

 
Tareq Haddad​ ​5:59 PM 
Thanks for the thorough explanation Dimi, but I'd like to say a few things in 

response. 
5:59 PM 

Bellingcat's article is not a thorough refutation. They raised 7 points which I will 

address: 

1.1 Point 1 says the wording regarding the presence of chlorine was changed 

from "likely" to "possible" in line with what the disgruntled OPCW employee 

said, but this confirms that there was in fact a disgruntled employee (among 

others) who was not happy about the changes in the report. The final wording 

was still taken by journalists to mean that chlorine was present, because 

importantly, like the complainants said, the report did not say that the chlorine 

was only present in trace amounts–hence insufficient to say it was present 

beyond the levels of chlorine normally found in the atmosphere. 

1.2.1 Point 2.1 has faulty logic and is not supported by paragraphs 8.6-8.19 as 

the author claims. The author claims that it is absurd to say it is "disingenuous" 

to single out chlorine when multiple chemicals at the same levels were present 

because of other alleged chlorine attacks. Firstly, there is nothing disingenuous 

about that observation. If chlorine was used, you would expect chlorine levels 

to be higher than trace levels and it is insufficient to say because it is suspected 

of being used in the past, without pointing to a specific instance, it explains this 

suspected incident. It is the job of the investigators to determine whether it was 

used in this incident and their finding was that it was not. Paragraphs 8.6-8.19 

https://newsweek.slack.com/archives/GQY1BTVJ4/p1574774588030200
https://app.slack.com/team/UNMS6806M
https://newsweek.slack.com/archives/GQY1BTVJ4/p1574791174047600
https://newsweek.slack.com/archives/GQY1BTVJ4/p1574791184047800


explain the presence of other chemicals, which like the chlorine in question, 

can be caused by other naturally occurring factors. Various sections in those 

paragraphs state exactly that. 

1.2.2 Because the final report uses the wording that the OPCW investigators 

suggested on a chemical technicality does not wipe away why they were 

unhappy with the final report because it was still largely misrepresentative of 

the facts. As the Mail on Sunday piece reports, some of the disgruntled 

employees requests were met to keep them on the side, but when the final 

report was unrepresentative, they were happy and hence why we have this 

leaked email in question. 

1.3 Same as above. 

1.4 Again, simply because the final report took on some of the investigators 

complaints, does not mean that the final report was not largely 

unrepresentative hence the unhappiness of investigators and the leaked email.  

1.5 Same as above.1.6 Because analysis showed the cylinders are believed to 

have fallen from a height as suggested, that does not mean they contained 

chlorine. As discussed in other points, investigators found that there was 

"insufficient evidence to affirm" that chlorine came from the cylinders and that it 

was a "major deviation from the original report" to suggest that they had. 

1.7 Same as previous. 
6:00 PM 

1.8 Conclusion: The conclusion is not accurate because it says that the 

complaints are inapplicable and outdated. This is false as the complaint still 

stands that only trace levels of chlorine were found. It says that it is significant 

that the wording was changed from "likely" to "possible" because the OPCW 

downgraded its confidence, but this does not account for the fact that the 

majority of journalists took this report to mean that chlorine was in fact used. 

1.9 A further point about Bellingcat: You mention how Newsweek may not have 

the resources to properly have a stab at something like this, but it is funny how 

Bellingcat, a team of 11 people does. It has no adverts and makes no money 

but somehow reports on the things it reports. Coming out of nowhere and with 

no prior experience in journalism for its founder, it has scooped all journalists 

https://newsweek.slack.com/archives/GQY1BTVJ4/p1574791206048000


on deeply complicated issues such as on MH17, a range of chemical weapons 

attacks and the Salisbury assassinations. Not once has it ever deviated from 

the official U.S./U.K. line and it savagely goes after anyone that publishes 

anything contrary to what they say. In the meantime, they are almost 

completely funded by RUSI and The American Council. RUSI is a think tank 

that is an arm of the British Army (and makes no attempt at hiding this) and the 

American Council is the same in relation to the DoD. Additionally, Eliot Higgins, 

the founder, was a senior fellow at the American Council for 3 years. There are 

other things I can point to as evidence, but it is not some well-meaning 

journalistic enterprise as it makes out to be. It is clearly an attempt to control 

the narrative and if we genuinely care about real journalism and facts, not 

simply parroting the affirmations made by extensions of intelligence agencies in 

support of illegal wars, then Bellingcat should not be taken seriously. 
6:00 PM 

2. The "if substantiated" wording is just being careful around a hugely 

significant story with big implications. The letter has in fact since been 

substantiated as accurate by Reuters and it verified the email was as it purports 

to be. 

https://uk.reuters.com/article/uk-syria-crisis-chemicalweapons/chemical-weapo

ns-body-defends-syria-attack-conclusions-after-leaks-idUKKBN1XZ1QH 

Also, you say that this is an opinion piece, but it is clearly written as a news 

item and all of the statements are factual. 

U.K. 

Chemical weapons body defends Syria attack conclusions after leaks 

The head of the global chemical weapons organisation on Monday defended 

the agen... 

6:00 PM 

3 and 4. I was simply pointing out Hitchens' prior experience because you said 

he was simply an opinion writer. His background in journalism is substantial 

and was at a high level. His experience in the Middle East or chemical 

weapons may be limited, but that does not nullify anything in his reporting here. 

https://newsweek.slack.com/archives/GQY1BTVJ4/p1574791221048200
https://slack-redir.net/link?url=https%3A%2F%2Fuk.reuters.com%2Farticle%2Fuk-syria-crisis-chemicalweapons%2Fchemical-weapons-body-defends-syria-attack-conclusions-after-leaks-idUKKBN1XZ1QH
https://slack-redir.net/link?url=https%3A%2F%2Fuk.reuters.com%2Farticle%2Fuk-syria-crisis-chemicalweapons%2Fchemical-weapons-body-defends-syria-attack-conclusions-after-leaks-idUKKBN1XZ1QH
https://uk.reuters.com/article/uk-syria-crisis-chemicalweapons/chemical-weapons-body-defends-syria-attack-conclusions-after-leaks-idUKKBN1XZ1QH
https://newsweek.slack.com/archives/GQY1BTVJ4/p1574791245048400


After all, he was able to get a hold of this highly damaging letter. If you can 

point to anything factually incorrect, then I'd be glad to address. The tweet you 

linked does nothing to dismiss the leak. It is simply quote from the new OPCW 

head that's the same as in the Reuters piece. I don't believe that the head of 

the organisation would say anything other than to defend themselves and to 

dismiss the leak. 
6:01 PM 

Reuters reporting on the letter addresses your point about respectable media 

outlets taking up the story. Several other versions are now up, based on this – 

although in diluted form in comparison to the Mail on Sunday piece. I was not 

suggesting this was a scoop, but felt it was urgent because every day that 

passed made the story older as is the case with everything else that we do. 

Also, you made no mention of the actual letter in itself in your response. The 

presence of it alone is extremely newsworthy and it is worthy of publication. It is 

only a sharp deviation from the facts because journalists failed to report on 

what was happening with Syria adequately and we have a repetition of Iraq 

where a country is destroyed on false premises. I do not say this because I'm 

trying to damage the U.K. or the U.S. but because I care about their reputations 

and what they offer and because it is my job as a journalist to hold those 

governments to account. When serious allegations are levelled against Syria or 

Russia, we have no problems in publishing them and we do so almost instantly 

without the proper evidence. When some journalists who pay attention try to 

report on misdoings by the U.S. or the U.K., they face many hurdles in doing so 

like what's happened here. This situation makes many people distrustful of 

media when we publish countless things to build the case for war, but remain 

silent when facts that don't support the government narrative are dismissed. It's 

damaging to the readership of Newsweek and others to report in a manner that 

does not fully convey the truth and it is no wonder why many people turn to 

other places if they really want to know what's going on. 

 

 

https://newsweek.slack.com/archives/GQY1BTVJ4/p1574791260048600


 
Tareq Haddad​ ​6:19 PM 
Apologies if I sound a little frustrated, I understand the need to be careful with 

stories like this, but I also came into journalism because I deeply care about 

covering stories that are really in the public interest and this, in my opinion, is 

absolutely one of them. 
Yesterday 

 

 

DimiReider​ ​12:01 PM 

Hey Tareq - thank you - noted. let's chat when you're in tmrw. 

 

https://app.slack.com/team/UNMS6806M
https://newsweek.slack.com/archives/GQY1BTVJ4/p1574792346050500
https://app.slack.com/team/U86S4K9FZ
https://newsweek.slack.com/archives/GQY1BTVJ4/p1574856088050900

